مقالات

جرثقیل های دستی و پولیفت ها

جرثقیل های دستی و پولیفت ها

نحوه کارکرد جرثقیل دستی

نحوه کارکرد جرثقیل دستی بسیار ساده می باشد به این نحو که جرثقیل زنجیری همچون یک اهرم ساده از گیربکس و زنجیر چرخ دنده ها استفاده می کند، که با انتقال نیروی کوچک در فاصله ی زیاد می توان نیروی بزرگ را در فاصله ای کوتاه جابجا کرد.
برای بالا بردن بار و راه اندازی مکانیزم بالابر اپراتور باید زنجیر دستی را به سمت پایین بکشد. درون مکانیزم بالابر چندین زنجیره چرخ دنده وجود دارد که میتواند نیروی وارد شده را تا صدها برابر افزایش دهد و باعث بالابردن بارهایی تا چندین تن خواهد شد.

 

لیفتر مگنت

 

مزایای انواع جرثقیل دستی

جرثقیل ها یا چین بلاک‌ها در نوع مکانیکی و الکتریکی موجود می باشند که هر کدام دارای مزایا و معایب هستند. جرثقیل دستی یا مکانیکی نسبت به جرثقیل الکتریکی دارای این مزیت است که برای کار با آنها نیازی به جریان برق و روغن و یا منابع انرژی دیگری نمی باشد. همچنین کار با آنها بسیار راحت تر و کم هزینه تر است.

 

نکات استفاده از جرثقیل دستی

احتیاج است که اپراتور جرثقیل از قبل برای استفاده از آن آموزش های مورد نیاز را دیده باشد و مهارت های لازم را برای استفاده ایمن و صحیح از چین بلاک دارا باشد. مثلا اپراتور باید بداند که میزان بار قابل حمل نباید بیش از ظرفیت مشخص شده توسط قلاب و زنجیر باشد. میزان وزن قابل تحمل چین بلاک بر روی آن درج شده است.

 

تسمه بلت

عمل به این نکته که هیچ کارگر، مهندس و عابری نباید زیر باری که توسط چین بلاک در حال حمل است، قرار بگیرد، بسیار واجب است. زیرا امکان دارد در هر لحظه حادثه‌ ای غیر مترقبه اتفاق بیفتد و عواقب ناگوار به همراه داشته باشد.
نکته مهم دیگر در استفاده از جرثقیل دستی این است که نباید همزمان از دو چین بلاک برای حمل یک بار استفاده نمود و همچنین زنجیر مورد استفاده باید کاملا سالم باشد و چین خوردگی و بریدگی نداشته باشد.

 

پولیفت یا تیرفور چیست؟

پولیفت از تجهزاتی است که برای جابه جایی اجسام در جهت عمودی به جهت بالا و پایین، کشیدن اشیا در یک راستای خاص و یا کمک برای بسته بندی های بزرگ با استفاده از طناب، تسمه یا زنجیر بکار برده می شود. بعد از نصب پولیفت و اتصال بار به قلاب می توان با حرکت دستگیره پولیفت، بار را به راحتی جابجا کرد.

 

زنجیر حمل بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *