مقالات

زنجیر صنعتی چیست؟

زنجیر خشکه

زنجیر صنعتی چیست؟

آیا می‌دانید زنجیر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور کلی می‌توان گفت که زنجیر صنعتی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات، برای انتقال نیرو است که دارای جنس و ابعاد مختلفی است. در واقع زنجیرهای صنعتی در مدل‌های تک ردیفه و دو ردیفه تولید و عرضه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و کاربرد زنجیرهای صنعتی بپردازیم، پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

زنجیرهای صنعتی از بهم پیوستن زنجیرهای بسیار کوچکی ساخته می‌شوند که با استفاده از پین‌های مختلف به بهترین شکل ممکن به یکدیگر متصل می‌شوند. در حقیقت زنجیرهای صنعتی این توانایی را دارند که به تنهایی باعث ایجاد حرکت در ابزارهای دیگر شوند. این ابزارها براساس حجم، وزن و اندازه‌ای که دارند، دارای مقاومت و قدرت کشی بسیار بالایی هستند.

علاوه‌بر این به صورت کنترل شده، طراحی و تولید آن‌ها انجام می‌شود. از این رو بیشتر شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در زمینه انتقال نیرو مشغول به کار هستند، به صورت چشمگیری از زنجیرهای صنعتی استفاده می‌کنند؛ زیرا این زنجیرها می‌توانند به راحتی نیرو را جابجا کنند و دارای قدرت و تحمل بالایی هستند. بنابراین می‌توان گفت که این محصول بهترین گزینه جهت انتقال نیرو است.

زنجیر حمل بار چیست؟

استاندارد های زنجیر صنعتی چیست؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که استاندارد زنجیر صنعتی چیست؟ در واقع زنجیرهای صنعتی جهت انتقال نیرو استانداردهای مختلفی دارند؛ زیرا بایستی با توجه به استانداردهای لازم، انتقال قدرت و نیرو انجام شود. از این رو تمامی استانداردهای مربوط به زنجیرهای صنعتی، توسط تولیدکنندگان در دفترچه راهنمای آن درج می‌شود که مصرف کنندگان می‌توانند به راحتی این استانداردها را بررسی کنند و با استفاده از این محصول نیرو را به سرعت انتقال دهند.

از اصلی‌ترین استاندارد زنجیرهای صنعتی می‌توان به ANSI، ISO و DIN اشاره کرد. با توجه به اینکه این استانداردها، از مهم‌ترین استانداردهای زنجیر صنعتی محسوب می‌شوند؛ از این رو تمامی کارخانه‌ها و افراد باید جهت انتقال نیرو از آن‌ها بهره‌مند شوند. علاوه‌بر این، فعالیت و کار آن‌ها بایستی با توجه به این استانداردهای گفته شده، انجام شود.

امروزه هنگام تولید زنجیرهای صنعتی جهت افزایش راندمان، افزایش طول عمر این محصول، بهبود و سرعت دستگاه و… تلاش‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد که از جمله این تلاش‌ها می‌توان به تولید زنجیرهای صنعتی مختلف با استانداردهای متنوع اشاره کرد.

کاربرد و مزایای زنجیرهای صنعتی

زنجیرهای صنعتی دارای مزایا و کاربردهای بسیار متعددی هستند که همانطور در مطالب قبلی هم گفته شد برای به حرکت در آوردن دستگاه‌های مختلف و جهت انتقال نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مزایا و کاربردهای زنجیر صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باعث افزایش راندمان و عملکرد دستگاه‌ها می‌شود.
در فواصل بالا، باعث افزایش توان و قدرت دستگاه‌ها می‌شود.
انتقال توان در چندین جهت متفاوت به صورت همزمان
قابل استفاده در شرایط کاری سخت و دشوار مانند محیط‌هایی با رطوبت و دمای بسیار بالا
قابل استفاده در صنایع آهن و فولاد
قابل استفاده در صنایع نفت و گاز و صنعت خودروسازی
قابل استفاده در راه‌سازی و حوزه حمل و نقل
قابل استفاده در کشاورزی و صنعت ریخته گردی
علاوه‌بر موارد ذکر شده استفاده از زنجیرهای صنعتی در انواع ماشین آلات و دستگاه‌ها، فشار وارد شده بر بخش‌های مختلف دستگاه را کاهش می‌دهد که این امر باعث افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد.

تسمه بلت چیست؟

انواع زنجیرهای صنعتی و کاربرد آن‌ها

در مطالب قبلی در مورد این که زنجیر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کردیم. زنجیرهای صنعتی در انواع متنوعی تولید و عرضه می‌شوند که در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی انواع زنجیرهای صنعتی بپردازیم و کاربرد هر کدام از آن‌ها را به صورت مختصر شرح دهیم:

زنجیر صنعتی استیل
این نوع زنجیر یکی از ابزارهای بسیار مهم صنعتی محسوب می‌شود که از نظر اندازه و استاندارد انواع مختلفی دارد. معمولا زنجیر استیل صنعتی از فولاد ضد زنگ (گرید ۳۱۶) تولید می‌شوند؛ از این رو در شرایط‌های مختلف مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند و در صنایع‌های مختلف به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زنجیر صنعتی تناژدار
زنجیر تناژدار از یک زنجیر، یک پیوند اصلی مستطیلی و یک قلاب گرفتن برخوردار است. این نوع زنجیرها در سایزهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که قطعات آن دارای پوشش پودری است.

زنجیر صنعتی معمولی
زنجیر معمولی در درجه‌های مقاومت مختلفی تولید و عرضه می‌شود که در دو نوع پرس و جوش و در دو سایز ۲ و ۱۲ میلی متری موجود است.

زنجیر صنعتی بلند کردن بار
زنجیر بلند کردن بار یا همان زنجیر باربری در مقایسه با زنجیرهای مصنوعی دارای مقاومت و استحکام بالایی است و از بهم پیچیدن زنجیرهای زیادی ساخته شده است. این نوع زنجیر یک گزینه بسیار عالی برای کاربردهایی که به دوام و مقاومت زیادی نیاز دارند، محسوب می‌شود.

زنجیر صنعتی جرثقیل
این نوع زنجیر یکی از اجزای ضروری و بسیار مهم جرثقیل است که در عملکرد صحیح آن نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. زنجیر‌های جرثقیل در سایزهای ۷٫۸ و۱۰ میلی‌متر تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مصارف گوناگونی دارند.

زنجیر صنعتی لوستر طلایی
این نوع زنجیر وظیفه اتصال لوستر به سقف را دارد که جنس، انداره و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. زنجیر لوستر در جنس‌های متنوعی مانند نیکل، فولاد و برنج ساخته می‌شوند که علاوه بر مقاومت بسیار بالا، طرحی شیک و زیبا ایجاد می‌کنند.

زنجیر صنعتی جوشی
زنجیر جوشی از جنس فولاد گالوانیزه است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارای مقاومت بسیار بالایی است. این نوع زنجیر به دلیل استحکام و مقاومت در برابر وزن بالا در صنایع‌های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای زنجیر صنعتی جوشی می‌توان به جا بجا کردن و حمل اجسام بسیار
سنگین اشاره کرد.

زنجیر صنعتی فولادی
این نوع زنجیر جزو اتصالات ضروری و بسیار مهم به شمار می‌آید که برای جابجایی و حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجیر فولادی با ضریب امنیتی بسیار بالایی ساخته می‌شود که کاربرد بسیار متعددی در مصارف صنعتی و کارگاهی دارد. در واقع این نوع زنجیر صنعتی دارای کیفیت بسیار بالایی است که هنگام ساخت آن استانداردهای دقیقی را در نظر می‌گیرند که باعث افزایش کیفیت و طول عمر آن‌ها می‌شود.

مشخصات فنی زنجیر صنعتی

آیا می‌دانید مشخصات فنی زنجیر صنعتی چیست؟ در پاسخ این پرسش می‌توان گفت که هر نوع محصول تولید شده، دارای یک سری مشخصات خاص است که زنجیر صنعتی نیز دارای مشخصات منحصر به فردی است. در واقع شرکت‌های سازنده این محصول جهت افزایش طول عمر، از مواد اولیه باکیفیتی مانند استیل، کروم، چدن و غیره استفاده می‌کنند.

سایزبندی زنجیرهای صنعتی به صورت ۸۰ و ۱۰۰ است که می‌توان این اندازه را به راحتی با استفاده از کم و زیاد کردن قطعات تغییر داد. اما گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد دارای دستگاه‌های بزرگی باشند، در چنین شرایطی برای حمل و جابجایی طولانی به زنجیرهایی بادوام‌تر با سایز بیشتر نیاز خواهند داشت. این افراد می‌توانند از زنجیرهای سری A، ۶ ردیفه که سایز آن‌ها تا ۲۴۰ ادامه دارد، استفاده کنند.

خرید زنجیر صنعتی

قبل از خرید زنجیر صنعتی علاوه‌بر توجه به مشخصات و کاربردهای زنجیر صنعتی بایستی یک سری نکات بسیار مهم دیگر را در نظر داشته باشید که در این بخش به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم. توجه به شرایط ساخت زنجیرهای صنعتی، اولین نکته هنگام خرید است که تاثیر بسیار زیادی بر میزان انتقال قدرت آن‌ها خواهد داشت و با توجه به آن می‌توان فهمید که هر یک از آن‌ها برای چه نوع محیط کاری مناسب هستند.

علاوه‌بر این توجه به جنس این زنجیرها یکی دیگر از موارد بسیار مهم است و همانطور که گفته شد جنس این زنجیرها از استیل، نقره و نیکل می‌باشد که هر کدام از آن‌ها در شرایط کاری و محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته دیگری که هنگام انتخاب و خریداری زنجیرهای صنعتی باید به آن توجه کنید، بررسی ابعاد و شکل ظاهری آن‌هاست که باید براساس ابعاد دستگاه و با توجه به نیاز کاری خود آن را انتخاب و خریداری نمایید. توجه به قیمت نهایی و کیفیت زنجیر نیز بسیار حائز اهمیت است که هنگام خرید لازم است آن را در نظر داشته باشید.

لیفتر مگنت چیست؟

قیمت زنجیر صنعتی

در رابطه با قیمت زنجیر صنعتی نمی‌توان اطلاعات کامل و جامعی را ارائه داد؛ زیرا قیمت آن براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. در واقع برخی از این زنجیرهای صنعتی (تک پل، دو پل) به دلیل جنس، کیفیت، فناوری به کار رفته در آن، دارای قیمت ثابت و مقرون به صرفه‌ای هستند. اما برخی دیگر از آن‌ها از فناوری پیچیده‌تری برخوردار هستند؛ در نتیجه این امر باعث افزایش قیمت زنجیرها خواهد شد.

شرکت سازنده و نوع عرضه این محصول از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار و مهم بر قیمت زنجیرهای صنعتی است. بنابراین بهتر است این محصول کاربردی را براساس نیاز خود و با بالاترین کیفیت از یک فروشگاه معتبر مانند ایتال ابزار خریداری نمایید.

جمع‌ بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی را درباره کاربردهای زنجیر صنعتی به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر به دنبال یک مرکز مناسب و معتبر برای خرید زنجیر صنعتی هستید، ایتال ابزار در خدمت شماست. ایتال ابزار یکی از بهترین مراکز فروش انوع زنجیرهای صنعتی به شمار می‌آید. در واقع این مجموعه با ارائه با کیفیت‌ترین زنجیرهای صنعتی، مناسب‌ترین مجموعه جهت خرید است.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از ایتال ابزار تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای خرید پیچ عمده خودتان از مجموعه ایتال ابزار ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید قلاب صنعتی، خرید سیم بکسل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *