مگنت یا آهنربا چیست؟

آهنربا درواقع جسمی است که بدون تماس با اجسام فلزی، نیرویی را بر آنها وارد می‌کند. این نیرو که باعث جذب اجسام فلزی بدان می‌شود با عنوان نیروی مغناطیسی شناخته می شود. همان‌طور که می‌دانید کره زمین به نوبه خود یک نوع آهنربای بسیار بزرگ بوده که عملکرد مغناطیسی مشابهی را نیز دارد. از آهنربا می‌توان در ساخت بسیاری از دستگاه ها استفاده کرد ازجمله آنها می‌توان به مواردی چون لوازم ‌خانگی مانند ماکروویوها و تلویزیون‌ها، لوازم خودرو مانند بوق، ساخت موتورهای الکتریکی، ضبط صوت، بلندگوها و همچنین ساخت قطب ‌نما اشاره کرد. لازم به ذکر است که آهنرباها از دو قطب N و S تشکیل می شوند که باعث ‌به وجود آمدن میدان مغناطیسی می‌شوند.

انواع مگنت و آهنربا

آهنربا یا مگنت‌ها انواع مختلفی دارند که در این بخش به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت:

فریت‌ها (SrFe2O3) : این نوع مگنت‌ها که به مگنت‌های سرامیکی معروف اند، جزء آهنرباهای ارزان و رایجی هستند که در موتورها و سنسورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌ های فریت ها می ‌توان به خوردگی کم و قیمت پایین آن‌ها اشاره کرد. فریت ها معمولاً به شکل لوله ‌ای و رینگی در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرند.
ساماریم کبالت‌ها (SmCo) : این نوع مگنت ‌ها از گران ‌ترین آهنرباها به شمار می روند که از آنها در صنایع فضایی، پزشکی و همچنین در ارتش نیز استفاده می‌شود. از ویژگی ‌های ساماریم کبالت ‌ها می‌توان به خوردگی کم، مقاومت دمایی پایین و پایداری بالای آنها اشاره کرد، همچنین این مگنت ها در اشکال بلوکی، دیسکی کمانی و رینگی عرضه می شوند.
نئودیمیم ها (NdFeBr) : این نوع آهنربا که با عنوان آهنرباهای معدنی نیز شناخته می شوند به دلیل خصوصیات مغناطیسی بهتری که نسبت به سایر آهنرباها دارند از دسته آهنرباهای قوی و پرطرف‌ دار به شمار می روند. همچنین این مگنت ها قیمت مناسب ‌تری نسبت به دیگر آهنرباها دارند و در اشکال بلوکی، رینگی، کمانی و دیسکی در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
آلنیکوها(AlNiCo) : این نوع آهنرباها به علت خاصیت مغناطیسی پایین و پسماند مغناطیسی که دارند، کمتر از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این ‌حال مگنت های آلنیکو برخلاف مگنت های ساماریم کبالت‌ها مقاومت دمایی بالایی دارند و از آن‌ها در اندازه‌ گیری ‌ها و نگهداری قطعات در کوره‌ ها استفاده می شود. از سری آهنرباهای آلنیکو که بسیار مورد توجه خریداران نیز هستند می‌توان به آهنربای میله ‌ای اشاره کرد.

لیفتر مگنت

لیفتر مگنت

آهنربای الکتریکی

از آنجایی که متخصصان ایتال ابزار در ابتدای این مبحث تا حدودی شما را با انواع آهنربای صنعتی آشنا کرده اند، در ادامه نیز قصد داریم شما را با نحوه کار آهنربای الکتریکی آشنا کنیم. آهنربای الکتریکی درواقع یک نوع آهنربا بوده که میدان مغناطیسی ناشی از آن از طریق جریان الکتریکی تأمین می‌شود و هنگامی ‌که این جریان قطع شود، میدان مغناطیسی به وجود آمده نیز متوقف می ‌شود. آهنربای الکتریکی در موارد مختلف و متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ازجمله آنها می ‌توان به آهنربای صنعتی موجود در جرثقیل‌ها برای جابجایی اجسام فلزی سنگین، دستگاه پزشکی ‌ام‌ آر آی، مولدها، موتورها، بلندگوها، رله‌ها و دیسک ‌های سخت و غیره اشاره کرد.

کاربرد لیفتر مگنتی یا مغناطیسی (مگنت صنعتی)

لیفتر مگنت معمولاً در کارخانه ها، اسکله ها، انبارها، کارگاه های حمل و نقل یا مهندسی استفاده می شوند. همچنین آنها به عنوان بالابرهای ورق فولادی و به منظور جابجایی صفحات، بلوک ها یا استوانه های فولادی به روشی ایمن استفاده می شوند.

طول عمر بالابر مغناطیسی (مگنت بالابر)

این نوع بالابرهای مغناطیسی دائمی هیچ گاه ضعیف نخواهند شد و عملکردی با دوام و با کیفیت بالا خواهند داشت. پس خیالتان بابت طول عمر این لیفتر راحت باشد چرا که شما می توانید به صورت دائمی از آن استفاده کنید.

بهترین برند مگنت صنعتی (لیفتر مگنتی یا مغناطیسی)

شما می توانید نسبت به خرید لیفتر مگنت یا مغناطیسی در تناژ های مختلف از 100 کیلوگرم تا چندین تن را در برندهای مختلفی چون ویتال، لیفتر، محک و سامسونگ اقدام کنید. کافیست برای استعلام قیمت لیفتر مگنت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ظرفیت لیفتر مگنتی یا مغناطیسی

بنا بر نیاز استفاده کنندگان این لیفترها در ظرفیت های مختلف و متنوعی روانه بازار می شوند که می توان به بالابر مغناطیسی 100، 300، 600، 1000، 2000 و 3000 اشاره کرد.

عملکرد لیفتر مگنتی یا مغناطیسی (مگنت بالابر)

در طراحی لیفت مگنت از یک اهرم استفاده شده است که وظیفه برقراری نیروی مغناطیسی در دستگاه را برعهده دارد و لیفتر با چرخاندن این اهرم شروع به کار می کند. با برقراری نیروی مغناطیسی این امکان فراهم می شود که قطعه مورد نظر به لیفتر بچسبد و در ادامه آن را از زمین بلند کرد و جابجا نمود. پس از انتقال قطعه به محل مورد نظر تنها کافی است اهرم دستگاه مجدداً چرخانده شود و در حالت غیر آهنربایی قرار گیرد. با این کار نیروی مغناطیسی لیفتر قطع شده و قطعه از دستگاه جدا می شود. این لیفترها نیازی به برق و شارژ شدن ندارند و برای مدت زمان طولانی می توانند عملکرد مؤثر و قابل قبولی داشته باشند.

ایتال ابزار در زمینه فروش لیفتر مگنت در خدمت مشتریان عزیز می باشد. برای خرید لیفتر مگنت در تهران با ما تماس بگیرید.

لیفتر مگنت

لیفتر مگنت

نکات ایمنی در استفاده از بالابر مغناطیسی

حین استفاده از لیفتر مگنتی یا مغناطیسی لازم است به یک سری نکات ضروری توجه شود تا کار با این دستگاه ها به بهترین نتیجه ممکن بیانجامد. دلیل آن می تواند معلق شدن بار توسط این دستگاه ها در فرایندهای کاری طولانی باشد که عدم احتیاط و بروز اشتباه در حین کار می تواند بسیار خطرساز باشد. نکته اول در این رابطه آموزش کافی اپراتور و کسب مهارت لازم در کار با مگنت صنعتی بوده که یک امر ضروری است. نکته دوم استفاده از کلاه ایمنی در حین کار با این دستگاه هاست که می بایست توسط اپراتور و افرادی که در پیرامون آن مشغول به کار هستند مورد استفاده قرار گیرد. نکته دیگر قرار دادن لیفتر مگنتی یا مغناطیسی بر روی نقطه ثقل بار و قطعه مورد نظر است تا از وارد شدن فشار اضافی به دستگاه جلوگیری شود و احتمال بروز حادثه ناگهانی کاهش یابد.

وقتی دستگاه در حال انتقال بار است افراد نباید در زیر یا مسیر جابجایی بار قرار گیرند. لیفتر مغناطیسی که برای جابجایی بارهای سنگین استفاده می شوند از آهنرباهای ویژه ای به نام نئودیمیم بهره می برند که بسیار حساس به گرما هستند. لذا از مگنت بالابر می بایست در مکان هایی که دارای کنترلگرهای دمایی هستند استفاده کرد تا به بخش مغناطیسی آنها آسیب وارد نشود. همچنین توصیه نمی شود از این دستگاه ها برای جابجایی بارهایی که دمای بالایی دارند استفاده کرد. بعلاوه این آهنرباها در دماهای بالای 80 درجه سانتیگراد با کاهش قدرت مغناطیسی همراه هستند و چنانچه این دستگاه ها به مدت طولانی در این دماها باقی بمانند ممکن است با از دست دادن قدرت مغناطیسی همراه باشند. نکته دیگر توجه به تمیزی قطعه مورد نظر و محل کار در حین استفاده از این دستگاه هاست.