مقالات

ساختار تسمه قالب به چه شکل است؟

تسمه بلت

همه چیز در مورد تسمه قالب بندی

تسمه قالب تسمه فلزی است که در پهنای 3 سانتی متری و طول 30 سانتی‌متری تولید می‌شود. تسمه قالب یا تسمه بولت نقش رابط را بین سایر محصولات فلزی بازی می‌کند. تسمه قالب را با نام‌های دیگری مانند تسمه قالب بندی دیوار برشی، بولت تسمه‌ای، تسمه تنگ و تسمه قالب‌بندی می‌شناسند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا در مورد انواع تسمه قالب و قیمت آن به شما اطلاعاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

برای شکل دهی و سفت شدن بتن ساختمان نیاز است تا از قالب بندی استفاده نماییم. برای قالب بندی بتن از ابزارهای گوناگون استفاده می‌شود که تسمه قالب بندی به انگلیسی (flat wall tie) یکی از این ابزار است. این محصول با نام تسمه بولت و تسمه تنگ نیز روانه‌ی بازار می‌شود. در واقع از تسمه بلت برای پیوند پنل‌های قالب بندی به یکدیگر استفاده می‌شود. همچنین هنگامی که می‌خواهیم دیوار های برشی را بدون استفاده از میله بولت و قالب های سوراخ دار، قالب بندی نماییم از تسمه تنگ بهره می‌بریم.

لیفتر مگنت چیست؟

ساختار تسمه قالب به چه شکل است؟

تسمه قالب از ورق با ضخامت 2 میلی‌متر و عرض 3 سانتی‌متر در طول های مختلفی ساخته می‌شود. دو عدد سوراخ نیز در دو طرف تسمه برای اتصال به قسمت های دیگر تعبیه شده است.

تسمه قالب در ساخت سازه‌های امروزی استفاده فراوانی دارد، از جمله این کاربردها می‌توان به اتصال و ثابت کردن دیوارهای برشی، فیکس کردن فنس ها و استفاده در فونداسیون سقف های چند سطحی اشاره کرد. از وظایف تسمه قالب ها می‌توان به مهار فشارهای جانبی قالب در هنگام بتن ریزی، تنظیم دقیق فاصله‌های دیوار‌ها و جلوگیری از خم شدن قالب‌ها اشاره کرد.

ویژگی های ضروری تسمه تنگ

مقاومت تسمه دیوار برشی: وظیفه تسمه حفظ و افزایش استحکام اتصالات است. به همین دلیل در برخی قسمت ها میزان مقاومت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشسانی تسمه بولت: خاصیت دیگر این محصول کشسانی و فنر مانند بودن آن است. هرچه میزان استفاده از این قطعه فلزی بیشتر باشد و عمر آن طولانی تر باشد این خاصیت ها هم در آن بیشتر می‌شود.

کاربرد تسمه بولت چیست؟

گاهی به دلیل شرایط زمینه ای امکان ایجاد سوراخ در بتن وجود ندارد. در این زمان استفاده از تسمه تنگ رواج دارد. بدون ایجاد سوراخ در بتن دوام آن افزایش یافته و در هزینه ها صرفه جویی می‌شود. تسمه بلت در عرض 3 و طول 30 سانتی متر عرضه شده و عموما در نقش رابط آهن آلات و قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع تسمه قالب

تسمه قابل براساس نوع ورق و ابعاد به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. به خاطر بسپارید، تسمه قالب از هر نوعی و در هر ابعادی که باشد، به دلیل کارایی که دارد امکان زنگ زدن در آن بالاست. پس بهتر است در انتخاب این قطعه کوچک دقت نمایید و از نوع گالوانیزه (با روکش روی جهت زنگ نزدن) استفاده نمایید. در غیر این صورت ممکن است مانند تصویر زیر زنگ بزنند و پوسیده شوند. به تصویر زیر توجه نمایید.

جرثقیل زنجیری چیست؟

انواع تسمه قالب براساس ابعاد

تسمه قالب های استاندارد در ابعاد 30، 35، 40، 45، 50، 55، 60، 65، 70، 75، 80، 85، 90، 95 و 100 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

انواع تسمه قالب براساس ورق

تسمه‌قالب‌ها براساس ورق های فولادی با آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شود که براساس نوع ورق به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود. تسمه قالب از جنس فولاد و از ورق های سیاه نورد گرم با ضخامت 2 تا 2.5 میلی متر و عرض 2.5 تا 3 میلی متر در طول های مختلفی ساخته می‌شود.طول تسمه قالب به عرض دیوار بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *