مقالات

معرفی انواع آلیاژ کرپی

معرفی انواع آلیاژ کرپی
معرفی انواع آلیاژ کرپی

جنسهای کورپی آهنی معمولا در کلاس های 4.6 و 5.6 تولید میشوند و نرم هستند. از انواع کرپی آهنی در صنایع سبک و کاربری های عمومی استفاده میشود چرا که به دلیل درصد کم کربن در ساختار آنها نرم بوده و در اثر اعمال نیروی زیاد خم میشوند.

نمونه های آهنی معمولا همراه با دنده استاندارد تولید میشوند چرا که نرم بودن متریال بکار رفته در آنها سبب میشود در اثر اعمال نیرو دنده ها صاف شده و بنابراین دنده های ریز بسیار سریع از بین می روند و استاندارد این متریال ها نمی باشند.

 

کرپی استیل

 

قیمت نسبتا پایین پیچ کورپی آهنی که به سبب متریال ارزان استفاده شده در آن و همچنین عدم فرایند های عمل آوری سطحی (سخت کاری) که شامل افزایش سختی سطحی ناشی از عملیات گرمایشی و سرمایشی می باشد.

سطح آن ها معمولا با لایه ای از فلز روی (زینک) پوشیده میشود که به آن گالوانیزاسیون گفته میشود. نوع آبکاری پیچ های خم کاری شده آهنی معمولا گالوانیزه سرد می باشد.

جنس های کورپی فولادی که در کلاس یا گرید های 8.8، 10.9، 12.9 و 14.9 تولید میشوند و از استحکام بالاتری نصبت به نمونه های آهنی برخوردار هستند. این موارد را به نام های کورپی گرید 8، گرید 10، گرید 12، گرید 14 نیز می نامند.

 

جرثقیل زنجیری

 

جنس های کورپی استیل یا استنلس استیل که در دو کلاس A2 و A4 تولید می شوند. پیچ های خمیده 316 فولاد ضد زنگ که از فولاد ضد زنگ 316 با نسبت کروم و نیکل یکسان و 2 درصد مولیبدن بیشتر در ساختار ساخته شده اند، خواص مکانیکی تقریباً یکسانی دارند.

یعنی هر دو کلاس پیچ های خمیده A2 و A4 دارای استحکام کششی و مقاومت و سختی سطح یکسانی می باشند و تفاوت اصلی آنها یا به عبارت دیگر، مزایای کورپی 316 A4 در خواص شیمیایی و مغناطیسی آن ها است. وجود درصد کمی از عنصر مولیبدن در ساختار کورپی های A4 منجر به کاهش مقاومت زنگ زدگی در این کلاس می شود که در محیط های کلرید تاثیر مناسب تری دارد.

 

لیفتر مگنت

 

علاوه بر این ها، عدم جذب پیچ منحنی دار ضد زنگ 316 در محیط مغناطیسی یکی دیگر از مزایای عمده این کلاس می باشد.

و همچنین از دیگر موارد خاص تر نیز میتوان به انواع پیچ کرپی ضد زنگ / زنگ نزن / فولاد ضد زنگ و انواع پیچ کورپی ضد اسید / ضد قلیا / ضد روغن / ضد آب / ضد کلر و انواع پیچ کورپی کربن مقاوم اشاره نمود. این موارد برای استفاده در شرایط جوی نامناسب مثل کشتی ها در دریا و یا آزمایشگاه ها و موارد خاص می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *