مقالات

مقایسه پیچ خشکه و پیچ آهنی + تفاوت ها و شباهت های پیچ خشکه و آهنی

زنجیر خشکه

مقایسه پیچ خشکه و پیچ آهنی + تفاوت ها و شباهت های پیچ خشکه و آهنی

در این مقاله به صورت کلی به مقایسه بین پیچ خشکه و پیچ آهنی پرداخته ایم و به صورت تخصصی تفاوت ها و شباهت های اساسی بین پیچ خشکه و پیچ آهنی را بررسی کرده ایم. در ادامه با سایت ایتال ابزار همراه باشید.
تاریخچه پیچ و مهره به سال ها پیش بر می گردد. زمانی که بشر دست به اختراع این ابزار کاربردی و ساده می زد نمی دانست که چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.

امروزه می توان گفت پیچ – هر چند ساده! – در اکثر صنایع موجود در جهان تاثیر گذار است. افزایش قیمت پیچ ها می تواند روی قیمت گذاری صنایع مختلف مانند خودروسازی تاثیر گذار باشد.

روزی که اولین پیچ در جهان اختراع شد شاید کسی فکر نمی کرد که روزی صنعت پیچی به وجود آید که دست به تولید متنوع ترین پیچ ها در شکل های مختلف بزند. امروزه پیچ ها با توجه به کاربردی اختصاصی خودشان شکل های متفاوتی دارند.

درادامه قصد بررسی تفاوت های میان دو پیچ خشکه و آهنی داریم. اما قبل از هر چیزی باید به صورت مختصر بدانیم که این پیچ ها به خودی خود چه کاربردی دارند.

تسمه بلت چیست؟

تفاوت ها و شباهت های پیچ خشکه و پیچ آهنی

پیچ خشکه چیست؟ یکی از پرکاربردترین پیچ ها در بازار ایران پیچ خشکه است. پیچ خشکه از جنس فولاد است به استحکام بالای خود معروف است و در صنعت خودروسازی، اسکلت فلزی، ساختمان سازی، سدسازی و … کاربرد فراوانی دارد.

پیچ آهنی چیست؟ پیچ آهنی نوعی از پیچ است که دارای سر شش گوش می باشد و پیچ آهنی از جنس استیل یا فولاد کربنی است و در صنایع سبک کاربرد دارد. از پیچ آهنی برای ساخت قطعات در صنعت استفاده می کنند.

زنجیر حمل بار چیست؟

مقایسه پیچ آهنی و پیچ خشکه

به مهره های کم کربن با کلاس 4.8 و 5.6 ، پیچ های آهنی گفته می شود ( البته در بازار امروز ایران 5.6 طرفداران بیشتری دارد) و به پیچ با کربن متوسط به همراه عملیات های حرارتی با کلاس 8.8 پیچ های خشکه می گویند.

یکی از تفاوت های میان پیچ خشکه و پیچ آهنی قابلیت چکش خوار بودن آن هاست. پیچ های خشکه به دلیل وجود کربن بیشتر که سبب محکم تر بودن آن ها می شود، قابلیت چکش خوار بودن کمتری نسبت به پیچ های آهنی دارند.

همین تفاوت میان پیچ آهنی و پیچ خشکه سبب می شود که پیچ آهنی به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در اتصالات کم تنش مورد استفاده قرار گیرد. از پیچ های خشکه بر خلاف پیچ آهنی در اتصالات سنگین و پرفشار مانند اتصالات مورد نیاز خودروسازی استفاده می شود.

تا الان در مورد تفاوت های میان پیچ خشکه و پیچ آهنی خواندیم اما پیچ آهنی و پیچ خشکه آیا شباهت هایی با یکدیگر دارند؟ جواب بله است.

روی پیچ های خشکه و آهنی معمولا در آخرین مرحله تولید آبکاری های گالوانیزه انجام می شود تا در برابر عوامل خوردگی مانند محیط اسیدی-بازی، محیط مرطوب، گازهای خورنده و ..که تاثیر زیادی در طول عمر این نوع پیچ ها می گذارد مقاوم شوند.

پس پیچ خشکه و پیچ آهنی در کنار شباهت هایی با هم دارند به دلیل خواص فیزیکی متفاوت و غلظت متفاوت کربن در خود، کاربردهای متفاوتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *