مقالات

آشنایی با انواع شگل های باربرداری

شگل استیل

آشنایی با انواع شگل های باربرداری

یکی از مهمترین نکاتی که باید در جابجایی بارهای سنگین توسط ماشین‌های باربرداری و یا جرثقیل به آن توجه کرد، استفاده از اتصالات قوی و مستحکم می‌باشد. به این ترتیب می‌توان از امنیت بار و عدم بروز حادثه‌ای در جابجایی این بار اطمینان حاصل نمود. از این رو استفاده از شگل مناسب از اهمیت زیادی برخورداری خواهد بود. به همین دلیل فعالان در این حوزه باید با انواع شگل، کاربرد و ویژگی‌های آنها و همچنین نکات ایمنی استفاده از این شگل ها آشنا باشند.

بر همین اساس تصمیم بر آن است تا در این مطلب به بررسی جامع این تجهیزات، انواع آنها و ویژگی‌های هر کدام از آنها پرداخته شود. از این رو توصیه می‌شود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شگل چیست؟

قبل از این که در مورد این تجهیزات باربرداری و کاربرد آنها توضیحاتی ارائه شود بهتر است تعریف کلی در مورد آن بیان گردد، زیرا بسیاری از مخاطبان با این محصولات و ویژگی‌های آنها آشنایی ندارند.

در تعریف این که شگل چیست باید گفت، شگل وسیله‌ای برای جابجایی بار و اجسام سنگین به شمار می‌رود. با استفاده از این تجهیزات می‌توان بار و اجسام سنگین را به صورت ایمن از جایی بلند کرده و پس از حمل و نقل، در محل مورد نظر بر روی سطح مد نظر قرار داد.

این قلاب‌ها که در اصل به عنوان پیوند آخرین در زنجیره اتصال سورتینگ به شمار می‌روند با برقراری اتصال فیزیکی بین ماشین باربرداری یا جرثقیل و بار مورد نظر، بلند کردن و جابجایی بار را ایمن و امکان‌پذیر می‌کنند.

با این تعریف، ممکن است برخی از افراد تصور کنند شگل باربرداری در واقع همان کارابین و یا دستبند برای قلاب کردن می‌باشد. این در حالی است که با وجود شباهت‌های فراوان میان این تجهیزات، شگل به دلیل ایجاد دو نقطه اتصال، اتصالی ایمن و مستحکم برقرار می‌کند که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را گسست.

کرپی استیل چیست؟

شگل چه کاربردی دارد؟

همانگونه که در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره شد، شگل ها دارای انواع گوناگونی هستند. از این رو می‌توان از آنها در کاربردهای خانگی و صنعتی به راحتی استفاده نمود. به این صورت که از شگل هایی با ابعاد کوچکتر و سبک‌تر می‌توان در تولید چمدان‌ها، بکسل و … استفاده کرد. در ضمن این تجهیزات در انواع تجهیزات ایمنی شخصی مانند وسایل کوهنوردی نیز به کار رفته‌اند.

اما برخی از آنها دارای ابعاد بزرگ و وزن سنگین هستند. این محصولات نیز در کارگاه‌های صنعتی و یا امور کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که می‌توان با استفاده از آنها در کارگاه‌های ساختمانی و … بارهایی با حجم‌های بزرگ و سنگین را به راحتی جابجا نمود.

انواع شگل کدامند؟

معمولاً در صنایع مختلف شاهد استفاده از انواع شگل جرثقیل و باربرداری هستیم. این محصولات به دلیل تنوع در سایز، ابعاد، شکل و نوع کاربری دسته‌بندی می‌شوند. در ضمن با توجه به نوع پیچ و مهره به کار رفته در آنها نیز می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. به این صورت که برخی از شگل ها دارای پین غیر پیچی می‌باشند. به همین دلیل نیز برای جابجایی بار به صورت عمودی بسیار مناسب می‌باشند.

برخی دیگر از شگل ها دارای پین پیچ و مهره‌ای می‌باشند. این شگل ها در مواردی که نیاز است تا شگل برای مدت زمان طولانی بسته شده و نیاز به باز و بسته کردن مکرر ندارد، بهترین گزینه خواهند بود.

اما گذشته از این موارد، به صورت کلی می‌توان شگل را در دسته‌های زیر قرار داد:

شگل D که شامل شگل بزرگ و کوچک است.

شگل چنگکی

شگل های نعل اسبی که شامل شگل هایی با ابعاد بزرگ و کوچک می‌باشند.

ویژگی‌های شگل D کوچک

در این نوع شگل ها فاصله بین دو نقطه اتصال آن کوچک است. از این رو می‌توان از آن برای ایجاد اتصالات، استفاده از شگل با قلاب، استفاده از پیچ‌های گوشواره‌ای و … استفاده نمود.

ویژگی‌های شگل D بزرگ

یکی دیگر از انواع شگل، شگل D بزرگ است. همانگونه که از نام آن می‌توان دریافت، از این شگل به دلیل بزرگ بودن فاصله بین دو فک آن، می‌توان برای کارهای معمولی استفاده کرد.

ویژگی‌های شگل چنگکی

این نوع شگل شباهت زیادی به شگل D دارد. با این تفاوت که این شگل دارای پین پیچی مخروطی می‌باشد. این تجهیزات به صورت اختصاصی برای استفاده با چنگک طراحی شده‌اند و می‌توان از آن در مواردی که نیاز است شگل از سوراخی ریز عبور کند می‌توان آن را به کار برد.

ویژگی‌های شگل نعل اسبی کوچک

یکی دیگر از انواع شگل باربرداری، شگل نعل اسبی است که می‌توان آن را در ابعاد بزرگ و کوچک در بازار یافت. شگل نعل اسبی بزرگ همان‌گونه که می‌توان از نام آن نیز دریافت دارای فک‌هایی با فاصله زیاد از هم است. این امر باعث شده تا کاربران از این محصول در کارهای معمولی، بیشتر استفاده نمایند.

ویژگی‌های شگل نعل اسبی کوچک

برخلاف شگل نعل اسبی بزرگ، نوع کوچک آن دارای فک‌هایی با فاصله داخلی کمتر می‌باشد. این در حالی است که SWL این محصول، از نوع بزرگ است. این ویژگی‌ها سبب شده تا این نوع شگل برای ایجاد پیچ‌های گشواره ای، انواع اتصالات، استفاده در کنار سیم بکسل هایی که دارای چشمی هستند و کاربری‌هایی از این دست مناسب باشند.

بست بکسل چیست؟

کلام پایانی

تجهیزاتی مانند شگل که دارای کاربری‌های صنعتی و خانگی هستند باید با آشنایی کامل و توسط افراد ماهر مورد استفاده قرار گیرند. در استفاده از این محصولات در کارگاه‌ها و صنایع مختلف، باید به موارد ایمنی توجه نمود تا احتمال بروز خطرات جانی و مالی به حداقل برسد.

برای خرید و استفاده از انواع شگل جرثقیل، توصیه می‌شود به مراکز مجاز و معتبر مراجعه گردد. از جمله این مراکز می‌توان به ایتال ابزار اشاره نمود. این مرکز به عنوان معتبرترین مرکز تولید کننده انواع تجهیزات مانند پیچ‌های فولادی و آهنی، پیچ گاردریل، پیچ سوکی، شگل و … این تجهیزات را با کیفیت بالا و به صورت استاندارد طراحی و تولید می‌کند. با مراجعه به این مجموعه و مشاوره با کارشناسان آن، می‌توانید این تجهیزات را متناسب با کاربری مد نظر و با هزینه‌های مقرون به صرفه خریداری کنید. این مرکز با ارائه خدماتی چون خرید و فروش انواع پیچ‌های متری و وارداتی، رول بولت های داخلی و خارجی و … درصدد جلب رضایت مشتریان خود می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *