مقالات

بست بکسل

بست سیم بکسل

بست سیم بکسل در واقع یکی از انواع اتصالات سیم بکسل محسوب می شود. از بست سیم بکسل به منظور اتصال دو سیم بکسل به یکدیگر و یا ساخت حلقه چشمی به وسیله سیم بکسل استفاده می شود. بست سیم بکسل با نام های بسیاری همچون کرپی سیم بکسل، بست کرپی سیم بکسل، بست اتصال سیم بکسل ، کلیپس سیم بکسل، کلمپ سیم بکسل و بست بکسل نیز شناخته می شود. بست بکسل از جنس های مختلفی تولید می شود که از محبوب ترین آن ها می توان به بست سیم بکسل استیل، بست سیم بکسل فولادی و بست سیم بکسل چدنی اشاره نمود. بست سیم بکسل از ساختاری بسیار ساده متشکل از یک گردنه افقی، یک گردنه عمودی (کرپی) و دو مهره ساخته شده است.
بست سیم بکسل وسیله ای است که برای اتصال دو انتهای سیم بکسل استفاده می شود. همچنین میتوان از آن در پیوند دو کابل سیم بکسل و ساخت حلقه های چشمی نیز استفاده کرد. بست سیم بکسل دارای دو نوع عمده است: بست فولادی و بست چدنی. از کرپی­ها یا همان بست سیم بکسل فولادی جهت بستن و اتصال سیم بکسل­ها به یکدیگر استفاده می شود. بست سیم بکسل فولادی در سایزهای متنوع از 6 تا 32 عرضه می شود.

قسمت های مختلف بست سیم بکسل شامل یک گردنه افقی، یک گردنه عمودی و دو عدد پیچ و مهره جهت اتصال دو قسمت دیگر بهم می باشد. انواع بست سیم بکسل بر حسب تناژهای مختلف در صنایع مختلفی استفاده می شود. مثلا در ایجاد پلهای معلق و یا پلکان سیم بکسلی میتوان از آن استفاده کرد. همچنین ممکن است بست سیم بکسل در انواع گالوانیزه تولید شود. نوع گالوانیزه بست ها برای جلوگیری از خوردگی و سایش استفاده می شود.

نصب درست بست بر روی سیم بکسل از مهمترین نکات استفاده از بست سیم بکسل می باشد. نصب نادرست بست سیم بکسل منجر به کاهش 40 درصدی توان سیم بکسل می شود. در هنگام نصب بست سیم بکسل، گردنه افقی سیم بکسل باید در سمت دنباله دار سیم بکسل قرار بگیرد.

شگل استیل چیست؟

استاندارد بست سیم بکسل

به منظور افزایش ایمنی حین استفاده از این محصول مهندسین در طی آزمایشات متعددی استانداردی برای بست سیم بکسل ارائه نموده اند. استاندارد بست سیم بکسل که یک استاندارد بین المللی محسوب می شود با نام DIN741 شناخته می شود. در تصویر زیر می توانید کاتالوگ ضریب گسستگی بست سیم بکسل را طبق استاندارد بست سیم بکسل یعنی DIN741 مشاهده کنید.

نحوه بستن بست سیم بکسل

بست بکسل را می توان به روش های مختلفی بست و مورد استفاده قرار داد. اما در صورتی که بستن، بست سیم بکسل به درستی صورت نپذیرد می تواند به راحتی آزاد شده و سبب خسارات شود. توصیه ما این است که در صورتی که از قبل در این زمینه تجربه ندارید از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید و در صورت امکان حتی یکبار به صورت عملی و از نزدیک نحوه بستن بست سیم بکسل به دست این افراد را مشاهده کنید. ما نیز در این بخش ویدئویی از نحوه صحیح بستن بست سیم بکسل قرار می دهیم.

نکات مهم در خرید بست سیم بکسل

انواع زیادی بست سیم بکسل از لحاظ طراحی ظاهری در بازار وجود دارد که تنها در شکل و ظاهر با هم متفاوت هستند و همگی کارکردی یکسان دارند. بست های موجود در بازار ایران اغلب ساخت کشور چین و بخشی ساخت ایران هستند. ناگفته نماند که برخی کشور های اروپایی و آمریکا نیز از تولید کنندگان بست سیم بکسل هستند. بست سیم بکسل آمریکایی به سبب کیفیت فوق العاده ای که دارد در بازار بسیار کمیاب است و تنها در محصولات واردکنندگان بزرگ یافت می شود. قیمت بست سیم بکسل چینی و ایرانی به نسبت قیمت بست بکسل آمریکایی بسیار مناسب تر است. از بست سیم بکسل های پر فروش نیز می توان به بست سیم بکسل نازک، بست سیم بکسل کوچک، بست سیم بکسل 10 و بست سیم بکسل نمره 12 اشاره نمود.

پولیفت سیم بکسلی چیست؟

نکات مهم هنگام استفاده از بست سیم بکسل فولادی:

شماره بست مورد استفاده باید با قطر سیم بکسل یکسان باشد.
تمام بست های سیم بکسل مورد استفاده باید در یک جهت بسته شوند.
فاصله بین دو بست سیم بکسل باید 6 برابر قطر سیم بکسل باشد و فاصله بین همه بست ها باید یکسان باشد.
تعداد بست های مورد استفاده بستگی به قطر سیم بکسل دارد مثلا سیم بکسل با قطر 15 به 3 عدد بست نیاز دارد.
مهره بست در هنگام سفت کردن باید تقریبا به اندازه 3/1 قطر سیم بکسل محکم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *