مقالات

ساختار زنجیر صنعتی چگونه می باشد ؟

زنجیر فولادی

ساختار زنجیر صنعتی چگونه می باشد ؟

دو نوع پیوند متناوب در زنجیر بلبرینگ بوش وجود دارد. نوع اول پیوندهای داخلی است که دارای دو صفحه داخلی هستند که توسط دو گلویی یا بوش به هم متصل می شوند که دو غلتک روی آنها می چرخند. پیوندهای داخلی متناوب با نوع دوم ، پیوندهای بیرونی ، متشکل از دو صفحه بیرونی هستند که توسط پین هایی که از بوش های پیوندهای داخلی عبور می کنند ، به هم متصل می شوند. زنجیر صنعتی ” بدون بوش ” از نظر عملکرد مشابه است ، هرچند در ساخت و ساز یکسان نیست. به جای بوش‌ ها یا گلوی های جداگانه که صفحات داخلی را در کنار هم نگه می‌دارند ، صفحه دارای لوله‌ای است که از سوراخ بیرون زده است که همان هدف را انجام می‌ دهد. این مزیت حذف یک مرحله از مونتاژ زنجیر را دارد.

طراحی زنجیر بلبرینگ اصطکاک را در مقایسه با طرح‌ های ساده‌ تر کاهش می‌ دهد و در نتیجه کارایی بالاتر و سایش کمتری دارد. انواع اصلی زنجیر انتقال قدرت فاقد غلتک و بوش بودند ، با هر دو صفحه داخلی و خارجی توسط پین هایی که مستقیما با دندانه های چرخ دنده تماس داشتند نگه داشته می شدند. با این حال ، این پیکربندی سایش بسیار سریع هم دندانه های چرخ‌ دنده و هم صفحاتی را که روی پین‌ ها می‌چرخانند ، نشان می‌دهد. این مشکل تا حدی با توسعه زنجیرهای بوش حل شد، با پین هایی که صفحات بیرونی را نگه می دارند که از بوش ها عبور می کنند یا گلویی هایی که صفحات داخلی را به هم متصل می کنند.

تیفور چیست؟

روانکاری زنجیر بلبرینگ

بسیاری از زنجیرهای محرک ( به عنوان مثال در تجهیزات کارخانه یا راندن میل بادامک در داخل یک موتور احتراق داخلی ) در محیط‌ های تمیز کار می‌کنند و بنابراین سطوح فرسوده ( یعنی پین‌ ها و بوش‌ ها ) از بارش و سنگ‌ ریزه هوا در امان هستند. برخی از زنجیرهای صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که دارای حلقه های اورینگ در فضای بین صفحه پیوند بیرونی و صفحات پیوند غلتکی داخلی باشند. حلقه‌ های اورینگ به‌ عنوان راهی برای بهبود روان‌ کاری پیوندهای زنجیره‌ های انتقال نیرو ، خدماتی که برای افزایش عمر کاری آنها بسیار مهم است ، گنجانده شد. این وسایل لاستیکی مانعی را تشکیل می دهند که گریس روان کننده کارخانه را در داخل پین و نواحی سایش بوش نگه می دارد. علاوه بر این ، اورینگ های لاستیکی از ورود کثیفی و سایر آلاینده ها به داخل پیوندهای زنجیره ای جلوگیری می کنند ، جایی که چنین ذرات در غیر این صورت باعث سایش قابل توجهی می شوند.

زنجیرهای صنعتی زیادی نیز وجود دارند که قابلیت کار در شرایط کثیف را دارند و به دلایل اندازه یا عملیاتی قابل آب بندی نیستند. به عنوان مثال می توان به زنجیر روی تجهیزات مزرعه ، دوچرخه و اره های زنجیری اشاره کرد. این زنجیرها لزوما دارای نرخ سایش نسبتا بالایی خواهند بود ، به ویژه زمانی که اپراتورها آماده پذیرش اصطکاک بیشتر ، راندمان کمتر، نویز بیشتر و تعویض مکرر هستند زیرا از روانکاری و تنظیم غفلت می کنند. بسیاری از روان کننده های روغنی ، کثیفی و سایر ذرات را جذب می کنند و در نهایت یک خمیر ساینده را تشکیل می دهند که باعث سایش زنجیر می شود. این مشکل را می توان با استفاده از یک اسپری PTFE ” خشک ” که پس از اعمال یک لایه جامد تشکیل می دهد و هم ذرات و هم رطوبت را دفع می کند ، دور زد.

 

کاربرد انواع زنجیز بلبرینگ

زنجیرها در درایوهای با سرعت کم تا متوسط ​​با سرعتی در حدود 600 تا 800 فوت در دقیقه استفاده می شود. با این حال ، در سرعت های بالاتر حدود 2000 تا 3000 فوت در دقیقه ، معمولا از تسمه های V شکل به دلیل سایش و مشکلات صدا استفاده می شود.
زنجیر دوچرخه نوعی زنجیر غلتکی است. زنجیر دوچرخه ممکن است یک لینک اصلی داشته باشد ، یا ممکن است برای جدا کردن و نصب به یک ابزار زنجیر نیاز داشته باشد. یک زنجیر مشابه اما بزرگ‌ تر و در نتیجه قوی‌ تر در اکثر موتورسیکلت‌ ها استفاده می‌ شود ، اگرچه گاهی اوقات با یک تسمه دندانه‌ دار یا یک درایو شفت جایگزین شده که سطح سر و صدای کمتر و نیازهای تعمیر و نگهداری کمتری را ارائه می‌ دهد.
اکثریت موتورهای خودرو از زنجیر غلتکی برای به حرکت درآوردن میل بادامک (ها) استفاده می کنند. موتورهای با عملکرد بسیار بالا اغلب از درایو دنده استفاده می کنند و از اوایل دهه 1960 تسمه های دندانه دار توسط برخی سازندگان استفاده می شد.
زنجیر بلبرینگ همچنین در لیفتراک ها با استفاده از قوچ های هیدرولیک به عنوان قرقره برای بالا و پایین بردن کالسکه استفاده می شود. با این حال ، این زنجیر ها به عنوان زنجیر غلتکی در نظر گرفته نمی شوند ، بلکه به عنوان زنجیرهای بالابر یا برگی طبقه بندی می شوند.
اگر به دنبال روشی ساده و آسان برای انتقال انرژی مکانیکی هستید ، به دنبال چیزی غیر از زنجیرهای غلتکی نباشید. زنجیر غلتکی یکی از اتصالات نهایی در سیستم های کنترل حرکت است و از غلتک ها ، پین ها ، صفحات جانبی و بوشینگ ها تشکیل شده است. برای کار موثر ، یک چرخ دنده متصل به موتور زنجیر را حرکت می دهد ، در حالی که انتهای دیگر به بار متصل است.

تنوع طراحی انواع زنجیرهای صنعتی

اگر زنجیر بلبرینگ برای کاربردهایی با میزان فرسودگی زیاد استفاده نمی شود ( مثلا اگر فقط حرکت را از یک اهرم دستی به یک محور کنترلی در یک ماشین یا یک در کشویی روی اجاق منتقل می کند ) ، می توانید از یک زنجیر صنعتی ساده استفاده نمایید. برعکس ، در جاهایی که به استحکام بیشتری اما درایو صاف یک فاصله‌ مراکز دو دنده یا پیچ متوالی کوچکتر نیاز است ، زنجیر ممکن است ” سیامی ” شود. به جای فقط دو ردیف صفحه در طرف‌های بیرونی زنجیر ، ممکن است سه ردیف (“دوبلکس”) ، چهار (“سه‌بلکس”) یا تعداد بیشتری ردیف از صفحات وجود داشته باشد که به موازات یکدیگر قرار دارند ، با بوش‌ ها و غلتک‌ ها بین هر جفت مجاور و همان تعداد ردیف دندانه که به طور موازی روی چرخ دنده ها قرار می گیرند تا مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال زنجیر تایم در موتورهای خودرو ، معمولا دارای چندین ردیف صفحات به نام رشته هستند.

زنجیر غلتکی در چندین اندازه ساخته می شود ، رایج ترین استانداردهای موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) 40 ، 50 60 و 80 است. اولین رقم (ها) گام زنجیر را در هشتم اینچ نشان می دهد و آخرین رقم آن گام زنجیر را در هشتم اینچ نشان می دهد. رقم 0 برای زنجیره استاندارد ، 1 برای زنجیر سبک وزن و 5 برای زنجیره بوش بدون غلتک است. بنابراین ، یک زنجیر با گام نیم اینچی شماره 40 خواهد بود ، در حالی که یک زنجیر #160 دارای دندانه هایی با فاصله 2 اینچ از هم و غیره است. بنابراین یک زنجیره شماره 8 متریک (08B-1) معادل ANSI #40 خواهد بود. بیشتر زنجیره‌ های غلتکی از کربن ساده یا فولاد آلیاژی ساخته می‌ شوند ، اما فولاد ضد زنگ در ماشین‌ های فرآوری مواد غذایی یا مکان‌ هایی که روغن کاری مشکل است ، استفاده می‌ شود.

چین بلاک چیست؟

نحوه عملکرد زنجیرها

زنجیرهای غلتکی بر روی یک چرخ دنده چرخان متصل به موتوری که زنجیر را حرکت می دهد ، کار می کنند. در اکثر زنجیرهای غلتکی ، دو نوع پیوند به طور متناوب به منظور کارکرد آن جایگزین می شوند.

پیوندهای داخلی ( همچنین به عنوان پیوندهای غلتکی شناخته می شوند ) : دو صفحه داخلی که توسط دو گلویی یا بوش در زیر دو غلتک قرار گرفته اند.
پیوندهای بیرونی ( همچنین به عنوان پیوندهای پین شناخته می‌شوند ) : دو صفحه بیرونی که توسط پین‌ ها به هم متصل شده‌ اند ، از بوش‌ های پیوندهای داخلی عبور می‌ کنند.
محیطی که زنجیر بیرینگ شما در آن استفاده می‌ شود ، همراه با کاری که انجام می‌ دهد ، بر نوع زنجیر مورد استفاده و تعداد دفعات تعویض آن تاثیر می‌گذارد. فقط باید بدانید که زنجیر غلتکی یکی از موثرترین و کارآمدترین گزینه‌ ها برای کاربردهای انتقال نیرو و حمل و نقل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *