مقالات

مزایای چین بلاک دستی

چین بلاک

چین بلاک یا جرثقیل دستی چیست؟

در صنایع سنگینی مانند ساختمان‌سازی، گاه لازم است تا از تجهیزاتی استفاده شود که بلندکردن و پایین آوردن محموله‌های سنگین را ساده کند. این تجهیزات که اصطلاحاً با عنوان چین بلاک شناخته می‌شود، مکانیکی است و شما با کمک دست باید بارها را بالا برده یا پایین بیاورید.

این جرثقیل دستی بسیار ساده ولی حیاتی هستند. آن‌ها از دوچرخ ساخته شده‌اند که زنجیر به دور آن‌ها پیچیده شده است. زنجیر وقتی به بار متصل می‌شود برای حرکت‌دادن بار به دور این چرخ‌ها می‌پیچد و بار را بلند می‌کند. بار با کمک قلاب به سر دیگر متصل است.

عملکردی با ساده‌ترین روش

از نظر ساختاری، چین بلاک از یک زنجیر بالابر، یک زنجیر دستی و یک قلاب تشکیل شده است. درست است که بسیاری از بالابرها با برق عملکرد ساده‌تری دارند، اما این ابزارها اغلب با دست قابل‌استفاده هستند. در این دستگاه، زنجیری که به یک قلاب متصل است به بار وصل می‌شود. سمت دیگر زنجیر دستی وجود دارد. وقتی این زنجیر دستی کشیده شود، زنجیر بر روی چرخ پیچیده و کشش ایجاد می‌شود. در نتیجه بار بلند می‌شود.

اغلب از این تجهیزات در مکانیکی‌ها و برای جداکردن موتور از اتومبیل استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از این تجهیزات این است که بسیار عملکرد ساده و قابل فهمی دارند و تنها به یک نفر برای کار نیاز دارند. در نتیجه نیروی انسانی به‌راحتی می‌تواند خود را با آن سازگار کند.

با کاربری این ابزار آشنا شوید

البته تنها مکانیکی‌ها نیستند که از این ابزار استفاده می‌کنند‌ سایت‌های ساختمانی نیز یکی از مشتریان پروپاقرص چین بلاک هستند. در سایت‌های ساختمانی لازم است تا گاه محموله‌ای از زمین بلند شود و به طبقات بالاتر برسد، یا ازیک‌طرف کارخانه به سمت دیگر رفته تا در آن قسمت مونتاژ شود.

اما مهم این است که جرثقیل دستی به دلیل این‌که ظرفیت عملکردی را افزایش می‌دهند، برای عملیات بسیار زیادی مناسب هستند. بسته به وزنی که برای این بالابرهای دستی تعریف شده است می‌توانید وزن موردنظر خود را بالا برده یا به سمت پایین هدایت کنید.

به‌صورت کلی، بالابرهای دستی را می‌توانید در کارخانه، معدن، کارگاه ساختمانی، اسکله، انبار، نصب ماشین‌آلات، بالابر کالا و هرکجا که قرار است وسیله‌ای به سمت بالا یا پایین حمل شود و برق وجود ندارد، استفاده کنید. ظرفیت این دستگاه‌ها متفاوت است. این امکان وجود دارد دستگاهی را تهیه کنید که از 1 کیلوگرم تا 50 تن را حمل کند و این کار را در نهایت اطمینان انجام دهید

چرا نباید از نوع مکانیزه و برقی استفاده کرد؟

شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که وقتی می‌توان کاری را به‌صورت مکانیزه انجام داد، چرا باید آن را به روش دستی انجام داد. البته درست است که هدف هر دو نوع سیستم در نهایت یکی است، اما در برخی موارد، شرایط ایجاب می‌کند از نوع دستی و برخی موارد از نوع برقی استفاده کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید محدودیت‌ها و مزایای چین بلاک دستی است.

اسلب گیر چیست؟

چین بلاک

چین بلاک

محدودیت‌های نوع دستی

هر دستگاه و ابزاری محدودیت‌های خاص خود را دارد. این بلاک نیز همین‌طور است. بیایید بررسی کنیم چه محدودیت‌هایی با این دستگاه همراه است:

آهسته و پیوسته

گاهی نیاز است تا عملیات دستگاه به‌صورت مستمر انجام شود تا نیاز به تولید تأمین شود. اگر دستگاه باید ساعات طولانی کار کند، نوع دستی اصلاً گزینه مناسبی نیست.

سریع ولی برقی
در مواردی که لازم است با سرعت بالا یا سرعت ثابت کار کنید، جرثقیل دستی اصلاً گزینه مناسبی نیست. سرعت این دستگاه بسته به حال و توان اپراتور و حتی از یک اپراتور به نفر بعدی تغییر می‌کند. گاه لازم است از سرعتی استفاده شود که در توان اپراتور نیست.

ایمنی کمتر
اگر محموله‌ای که قرار است جابه‌جا شود، بسیار سنگین باشد گاه نیروی انسانی نمی‌تواند پاسخگو باشد. گاهی نیز محیط کار مانند دمای بالا یا محموله خطرناک نیاز به نوع برقی دارد. برای جابه‌جایی‌هایی که نیازمند زمان‌بندی بسیار دقیق است این ابزار دستی محدود عمل می‌کند.

مزایای چین بلاک دستی

حال که با محدودیت‌های این دستگاه آشنا شدید، زمان آن رسیده است که مزایای آن را نیز بدانید. با این اطلاعات بهترین انتخاب را خواهید داشت.

دستگاه دستی پیچیدگی عملکرد ندارند و افراد آماتور به‌سادگی می‌توانند با آن کار کنند. از طرف دیگر این بالابرها اغلب کوچک هستند، جای زیادی اشغال نمی‌کنند و به‌سادگی ساخته می‌شوند. لیست قیمت خرید فروش اجاره انواع چین بلاک جیم پلاک.
اگر قرار است تا هزینه اضافی به جیب خود تحمیل نکنید، استفاده از گزینه دستی انتخاب مناسبی است. از طرف دیگر حتی در هنگام کار هم صرفه‌جویی در حامل انرژی یکی دیگر از مزایایی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنارش گذر کرد. برای زمانی که سرمایه کمی دارید، این مدل را انتخاب کنید.

همان‌طور که می‌دانید نیاز نیست مدام به برق متصل باشید. تغییر ولتاژ یا در دسترس نبودن برق در محل کار می‌تواند به نفع چین بلاک دستی باشد. لیست قیمت خرید فروش اجاره انواع چین بلاک جیم پلاک.
ظرفیت مدل دستی بسیار بیشتر از نوع برقی است. حتی می‌توانید تا ۵۰ تن را با کمک این نوع جابه‌جا کنید. در این مواقع از نوع دو دسته‌ای استفاده کنید.

وینچ برقی چیست؟

کلام پایانی

اگر تمایل دارید با کمک دستان خود بارهای زیادی را جابه‌جا کنید چین بلاک گزینه مناسبی است. چرخ‌دنده‌ها می‌چرخند و بار را برای شما جابه‌جا می‌کنند. با کمک این ابزار به‌راحتی حتی می‌توانید اوزان زیاد را حمل و ترابری کنید.

به هر صورت، کار با چین بلاک (جیم پلاگ) بسیار راحت است و شما را ترغیب می‌کند که استفاده از جرثقیل دستی را در دستور کار خود قرار دهید. هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. هرکجا که محیط باز است و شما نیاز دارید تا محموله‌ای را جابه‌جا کنید، می‌توانید با خیال راحت از این بالابر دستی استفاده کنید. علاوه بر این حتی در محیط بسته‌ای که دسترسی به برق امکان‌پذیر نیست، این بالابر جوابگو خواهد بود.

تنها در مواردی که سرعت بالا نیاز است یا قرار است عملیات برای مدتی طولانی انجام شود، استفاده از این وسیله به دلیل تحلیل نیروی کار انسانی امکان‌پذیر نیست. در غیر این صورت در هر شرایطی این دستگاه مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *